Nazwa innowacji: Nauczanie oparte na metodzie projektów

Osoba wdrażająca innowację: mgr Beata Świetlik – nauczyciel matematyki

Czas trwania innowacji: 01.10.2024 r. - 31.05.2025 r.

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Wdrożenie innowacji z zakresu matematyki ma służyć rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Obserwacja uczniów w procesie dydaktycznym oraz bieżąca analiza trudności, z jakimi najczęściej spotykają się uczniowie na lekcjach matematyki pokazują, że niezwykle istotne jest kształtowanie wśród uczniów umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnych sytuacjach z życia codziennego. Innowacja ma pokazać, że matematyka daje odpowiedzi na wiele problemów matematycznych, z którymi spotykamy się na co dzień.

Cele główne:

  • Rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.
  • Poszerzenie, pogłębienie wiedzy na temat liczb i działań na nich oraz procentów, graniastosłupów a także wyrażeń algebraicznych wraz z równaniami, integracja wiedzy szkolnej i pozaszkolnej, doświadczeń uczniowskich i ich aktywnego działania.
  • Uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce i codziennym życiu ma matematyka.
  • Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz wzmacnianie motywacji poznawczej.
  • Propagowanie umiejętności i wiedzy matematycznej w środowisku lokalnym.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych (praca w zespole, pełnienie ról, odpowiedzialność) oraz kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, samorządność.

Cele szczegółowe:

  • Pokazanie związku matematyki z życiem codziennym.
  • Dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie.
  • Swobodne posługiwanie się matematyką w życiu codziennym, rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników.
  • Rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji.
  • Zachęcanie do myślenia ekonomicznego.
  • Kształtowanie wyobraźni geometrycznej oraz przestrzennej.
  • Wykorzystanie nowoczesnych metod technologicznych jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy.
  • Rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesu.
  • Kształtowanie u uczniów kreatywności i aktywności.
  • Kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa.
  • Zdobywanie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej.

Zasady innowacji/ harmonogram:

Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 1 października 2024 roku do 31 maja 2025 roku podczas dodatkowych zajęć z matematyki odbywających się po zajęciach lekcyjnych dwa razy w miesiącu po dwie jednostki lekcyjne. Zajęcia będą odbywać się na terenie szkoły po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. W trakcie trwania innowacji uczniowie mają za zadanie realizację 8 zadań projektowych. Nauczyciel realizujący program opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.

Sposób realizacji innowacji:

W czasie zajęć uczniowie będą pracowali metodą projektu czyli samodzielnego rozwiązywania przygotowanego przez nauczyciela zadania na podstawie ustalonych wcześniej zasad. Zadanie obejmować będzie umiejętności z całego działu, wymagać będzie od uczniów wyszukiwania informacji, kreatywnego myślenia, samooceny, wykorzystania wiedzy w praktyce. Zadania będzie wieloetapowe, wymagające pracy przez 2 – 4 jednostek lekcyjnych. W czasie zajęć realizowane będą takie zagadnienia jak:

1. „Zaprojektuj własne ZOO” – dział Ułamki zwykłe 
2. „Zaprojektuj podwodny świat” – dział Liczby ujemne 
3. „Zaplanuj swoją imprezę” – dział Liczby 
4. „Twój własny biznes” – dział Procenty 
5. „Zaprojektuj własne miasto” – Dział „Figury geometryczne” 
6. „Zostań tajnym agentem” – dział Wyrażenia algebraiczne 
7. „Stwórz przepis na własne smoothie” – dział Równania 
8. „Zaprojektuj własne mydełko” – dział Graniastosłupy

Planowane efekty:

  • chętny udział uczniów w zajęciach,
  • pogłębianie, utrwalanie, rozszerzanie poznanych wiadomości i umiejętności matematycznych,
  • wykorzystanie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności w życiu codziennym,
  • podejmowanie działaniach służących samodoskonaleniu,
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej i geometrycznej,
  • podniesienie jakości pracy szkoły,
  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.

Sposób ewaluacji działalności innowacyjnej:
Ewaluacja dokonana zostanie na podstawie bieżącej obserwacji, w tym analizy prac uczniów oraz ankiet skierowanych do uczniów. Analiza wyników powyższych działań pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Sporządzone zostanie sprawozdanie podsumowujące realizację zadań innowacji. Relacje z zajęć oraz prace uczniów będą umieszczane na stronach internetowych szkoły.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych zajęć:

1. PROJEKT - ZAPROJEKTUJ WŁASNE ZOO - UŁAMKI ZWYKŁE
2. PROJEKT - ZAPROJEKTUJ PODWODNY SWIAT – LICZBY CAŁKOWITE.
3. PROJEKT - ZAPLANUJ SWOJĄ IMPREZĘ – dział LICZBY
5. PROJEKT - ZAPROJEKTUJ WŁASNE MIASTO